Zalando publiceert eerste diversiteits- en inclusierapport

22 november 2020 - 0 reacties

Zalando heeft het eerste jaarlijkse diversiteits- en inclusierapport (D&I) gepubliceerd, ‘do.Better,’ waarin de vooruitgang wordt onthuld die op dat gebied is geboekt en waarin verdere doelstellingen worden uiteengezet.

Zalando publiceert eerste diversiteits- en inclusierapport

Vorig jaar kondigde de Duitse e-tailreus aan om tegen eind 2023 een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen te hebben op de zes hoogste managementniveaus, inclusief de raad van bestuur en de raad van toezicht. Dinsdag maakte de retailer bekend die doelstelling al te hebben gehaald in de raad van commissarissen, die nu voor 56 procent uit vrouwen bestaat. Het bedrijf zei dat het ‘aanzienlijke vooruitgang’ heeft geboekt op het niveau van de senior vice-president – waar de vertegenwoordiging van vrouwen bijna is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar tot 30 procent – terwijl het cohort van de vice-president nu voor 22 procent uit vrouwen bestaat. Zalando erkende dat de raad van bestuur de laagste diversiteit heeft, waar momenteel geen vrouwen vertegenwoordigd zijn.

De retailer zei dat genderdiversiteit in technische teams een ‘bijzonder belangrijke uitdaging’ is, met vrouwen die momenteel slechts 17 procent van het technische personeelsbestand uitmaken – in lijn met het gemiddelde aandeel van vrouwen in technische functies in Duitsland. Om deze onbalans aan te pakken, zei het bedrijf dat het vijf miljoen euro investeert in speciale initiatieven om meer vrouwen in technische functies aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden, en breidt het zijn doelstelling om een ​​evenwichtig genderaandeel van 40-60 procent te bereiken tegen 2023 uit naar teams.

Het do.Better-rapport van 2020 onthulde ook dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen die in vergelijkbare functies bij Zalando werken, slechts 1 procent bedraagt, vergeleken met het gemiddelde in Duitsland van 6 procent. Het bedrijf zei dat dit te danken is aan een ‘duidelijk gestructureerde belofte van beloning aan onze medewerkers.’ Wanneer vrouwen en mannen onafhankelijk van hun rol worden vergeleken, is het loonverschil bij Zalando 22 procent, vergeleken met 21 procent voor heel Duitsland. De retailer zei dat dit grotendeels te wijten is aan het feit dat er momenteel meer mannen dan vrouwen werken in hogere functies en technische banen, die hogere lonen hebben. De retailer zei dat het ook vooruitgang heeft geboekt bij het inclusiever maken van zijn platform door de lancering van verschillende D & I-initiatieven. Dat omvat het werken met een diverse groep modellen die de klanten van het bedrijf beter vertegenwoordigen; meer huidtinten introduceren in de categorie schoonheid; en samenwerking met meer merken die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. De retailer zei dat het zijn doel is om tegen 2022 ten minste 70 Black-merken aan boord te krijgen.

‘We streven naar een diverse en inclusieve bedrijfscultuur omdat we ervan overtuigd zijn dat dit ons op lange termijn een succesvoller bedrijf zal maken. Investeren in diversiteit en inclusie is voor ons echter meer dan alleen een bedrijfsstrategie. Het is gewoon het juiste om te doen,’ zei Rubin Ritter, co-CEO van Zalando in een verklaring. ‘Het is onze visie om het startpunt voor mode in Europa te worden, en we willen iedereen op die reis betrekken. Transformatie kost tijd. We staan ​​nog aan het begin, maar onze vooruitgang geeft aan dat we op de goede weg zijn.’

Andere artikelen van Aimée Kniese

Blog geschreven door

Aimée Kniese

Aimée is 20 en vierdejaars student aan de School voor Journalistiek. Eerder liep ze stage bij ELLE, waar ze een passie voor alles wat met mode, beauty en lifestyle te maken heeft, heeft ontwikkeld. Op OOTD verschijnen dagelijks drie artikelen van Aimée’s hand.

  • 455Artikelen
  • 0reacties

In deze outfit

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@ootdnlofficial