‘Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’

5 juni 2020 - 9 reacties

Terwijl de coronacrisis de (mode)wereld in zijn greep houdt, zitten fashionmagazines met de lastige opgave om de maandelijkse tientallen pagina’s te vullen met modereportages. Zij moeten de anderhalve meter regeling in acht nemen, hebben last van de gesloten grenzen en moeten de juiste balans zien te vinden tussen pandemie en Prada.

Het juninummer van Vogue Nederland is het eerste issue dat zij volledig op afstand hebben gemaakt. Rinke Tjepkema, hoofdredacteur van Vogue Nederland, omschrijft de omstandigheden waarin dit nummer is gemaakt in haar voorwoord. ‘Het is nooit een grotere uitdaging geweest om een Vogue te maken, zonder kleding voor shoots en de mogelijkheid van reizen, waarvan we zo afhankelijk zijn.’

Gemiddeld worden er in de Nederlandse Vogue 82 pagina’s gevuld met deze modereportages tussen 2012 en 2017. In het nieuwste juninummer zijn dit er aanzienlijk minder, slechts 62 bladzijden. Daarnaast wordt de cover van het juni issue gesierd door negen make-uploze modellen met een witte achtergrond. Bij veel andere tijdschriften is wit een terugkerend thema. Neem bijvoorbeeld de Italiaanse Vogue die voor een volledig witte cover koos voor hun aprilnummer. Wit is de kleur van respect, onder andere voor de mensen in de zorg.


Vogue Italia april 2020 nummer.

Elegance is het oudste modemagazine van Nederland en ook zij merken grote veranderingen sinds de start van de pandemie. ‘Net zoals iedere andere branche staan wij voor een uitdaging, in onze manier van werken, de invulling van het magazine en natuurlijk ook financieel. Wij hebben net als andere titels te maken met evenementen die geannuleerd zijn, shoots die niet door kunnen gaan en advertenties die worden doorgeschoven naar latere edities. Dat is heel spijtig, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat je creatiever moet en kunt zijn. Daarbij is er sprake van een piek in de verkoopcijfers. Een tijdschrift is een klein cadeau dat je jezelf kunt geven wanneer je nog even niet op vakantie kunt’, aldus hoofdredacteur Hilde Veeren.

Sinds het begin van de coronacrisis staan niet alleen tijdschriften, maar ook modehuizen stil bij het effect dat de industrie heeft op de wereld. Verschillende merken hebben hun productie stopgezet en maken mondkapjes. Zo laat Gucci weten dat zij het aantal shows gaat beperken tot twee per jaar. Tevens blijkt uit de cijfers van het Britse modehuis Burberry dat hun omzetten met 40 procent zijn gedaald en Valentino, Etro en Prada stellen hun collecties uit.

‘Je ziet momenteel veel veranderingen binnen de modewereld. De laatste jaren waren een race waarbij modehuizen de vraag van grote ketens probeerden bij te houden, in plaats van andersom. Je ziet nu dat ze daarvan af willen. Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’, vertelt Veeren.

Door de huidige coronasituatie zijn modellen wereldwijd thuis aan het shooten geslagen. Ze doen hun eigen make-up, zijn hun eigen fotograaf en functioneren als model. Naast tijdschriften, maken merken zoals Jacquemus – die zijn familie laat schitteren in zijn nieuwe campagne – gebruik van deze aanpak.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

💕💕 #JACQUEMUSATHOME WITH MY GRAND MOTHER LILINE SHOT BY ME SUMMER 2020 (ONE OF THE MOST SPECIAL STORY FOR ME )

Een bericht gedeeld door JACQUEMUS (@jacquemus) op

Dit zorgt echter wel voor problemen voor de professionele fotografen, stylisten en hun assistenten. Zoë Wagenaar is freelance modestyliste en zag veel projecten aan haar voorbij gaan. ‘Ik had hele toffe projecten lopen die helaas geannuleerd zijn vanwege de coronacrisis. Nu we nog lange tijd de 1,5 meter afstand moeten houden, gaat het er tijdens een fotoshoot wel anders aan toe. Het is lastig om je aan alle regels te houden op een set. Je kunt minder snel spontane veranderingen maken en je collega’s, met wie je intensief samenwerkt op zo’n dag, kun je niet knuffelen wanneer het een wrap is’, aldus Zoë.

Het boek The Fashion Camara van fotografe Liselotte Fleur werd in het begin van de coronacrisis gelanceerd. Dit werkte in haar voordeel, aangezien mensen veel tijd hadden om te lezen. Maar als fotograaf waren het magere maanden. ‘Na drie maanden zonder opdrachten, lijkt alles in juni weer op te starten. Ik zie dat veel bedrijven weer fotoshoots organiseren en nadenken over hoe deze kunnen worden uitgevoerd. Door de pandemie stond de modewereld stil en zijn we gaan realiseren dat het allemaal niet meer zo snel hoeft. Ik hoop dat dit zorgt voor meer bewustwording bij mensen en een andere kijk op de modewereld’, aldus de fotografe.

Naast alle ellende die deze crisis met zich meebrengt, ontstaan er gelukkig ook veel mooie initiatieven. Zorgmedewerkers krijgen een plekje in tijdschriften zoals Vogue, modehuizen starten met het maken van mondkapjes, de verkoop van de magazines stijgt en de grootmoeder van Jacquemus is van het een op het andere moment een wereldberoemd model. Gekke tijden in een creatieve sector vragen immers om creatieve oplossingen.

 

Andere artikelen van Marjolein van de Munt

Blog geschreven door

Marjolein van de Munt

  • 75Artikelen
  • 0reacties

Reacties (9)

9 reacties op “‘Mode moet weer de kunstvorm worden die het altijd is geweest’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@ootdnlofficial