Betekent COVID-19 het einde van de beautytester?

11 mei 2020 - 0 reacties

Sinds het uitbreken van de coronacrisis moeten winkels zich volledig aanpassen. Desinfecterende handgel bij de ingang, schermen tussen de kassa en klant of pijlen op de grond… Maar hoe zit het met beautyproducten? Kunnen we deze nog wel ‘veilig’ testen?

Grootste probleem

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe rode lipstick, een tint die je nog niet eerder hebt gehad, weten we allemaal dat het heel lastig is om de juiste kleur te kiezen van een plaatje. Het liefst trekken we hier een uur voor uit en gaan we naar een parfumerie of andere winkel met beautyproducten om daar alle mogelijke opties te proberen. Hetzelfde geldt voor foundation, concealer, mascara of ieder ander beautyproduct.

De ervaring bij het kopen van make-up draait volledig om het kunnen testen van nieuwe producten. En mocht het kunnen, dan laten we ons het liefst opmaken door iemand die er verstand van heeft. Sinds de anderhalve meter regel, mogen de verkopers niet meer in de buurt komen en is het gebruiken van een tester die veel meer mensen al hebben aangeraakt niet heel handig. Zo wordt de ervaring die voorheen cruciaal was voor de make-upindustrie opeens hun grootste probleem.

Testen in de winkel

Wanneer je als consument de winkel binnen komt lopen, neem je een onbekend product alleen mee wanneer je deze kunt voelen, ruiken en proberen. Maar met de recente ontwikkelingen, is het niet meer mogelijk voor make-up artists om talloze bezoekers met dezelfde kwast op te maken. Veel experts zien testers dan ook als nogal onhygiënisch.

Met steeds meer winkels die openen, wordt het tricky om de juiste balans te vinden tussen het verkopen en het virus. Iedere winkel moet zelf bekijken welke maatregelen zij kunnen nemen om aan alle richtlijnen te kunnen voldoen. Eén ding is in ieder geval: de ervaring is anders dan voorheen.

Virtuele oplossing

Sommige merken en winkels zoeken de oplossing voor dit probleem in de virtuele hoek. Zij zorgen ervoor dat hun klanten door middel van virtual try-on technologie het product alsnog kunnen ‘testen’ om het aantal mogelijkheden te beperken. Ook kiezen sommige merken, zoals The Ordinary en Dermalogica, ervoor om een-op-een online gesprekken aan te bieden om mensen te helpen met hun keuze. Een goede oplossing voor nu, maar toch neemt het wel de hele ervaring weg van het shoppen voor die ene perfecte rode lipstick.

Andere artikelen van Marjolein van de Munt

Blog geschreven door

Marjolein van de Munt

  • 207Artikelen
  • 0reacties

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@ootdnlofficial