Basic met een twist: in gesprek met Benthe Liem

31 juli 2020 - 0 reacties

De van oorsprong Brabantse Benthe Liem (23) is één van de grootste influencers van Nederland met haar bijna 190.000 volgers. Naast het maken van content, runt ze samen met ​haar vriend Isidoor het kledingmerk Butter & Hazel. OOTD’s Marjolein sprak Benthe Liem over haar leven als influencer, de butt squeeze met Rianne en haar eigen merk.

‘Toen ik met Instagram begon, was het echt een gevalletje: juiste plek, juiste tijd. Ik liep op achttienjarige leeftijd stage in Amsterdam bij een winkel, The Darling. De eigenaresse vroeg aan mij of ik wat wilde doen met bloggers. Ik ben meetings gaan inplannen met meiden en toen bedacht ik dat ik dit zelf eens wilde proberen. Ik was altijd al bezig met mode en foto’s maken. Instagram vond ik heel leuk en mijn feed moest er van begin af aan ook goed uitzien.’

Benthe Liem was een kersvers gezicht tussen de bestaande Amsterdamse bloggers. Dit zorgde ervoor dat haar social media vanaf het begin al heel erg groeide. Mensen waren nieuwsgierig naar dit nieuwe meisje. Na een half jaar in Amsterdam te hebben gewoond, verhuisde Benthe Liem terug naar Den Bosch waar ze fanatiek doorging met Instagram. Al snel had ze duizenden volgers en werd ze gevraagd voor samenwerkingen en fotoshoots. Inmiddels tikt de Brabantse schone bijna de 200.000 volgers aan. Toch zeggen cijfers niet alles. Zelfs de grootste influencers hebben last van het nieuwe algoritme van Instagram.

‘De ene maand gaat het heel goed, de andere maand is m’n engagement wat lager. Ik probeer daar niet te veel mee bezig te zijn, want die cijfers hebben een periode veel invloed gehad op mijn humeur. Als het dan niet ging zoals ik wilde, dan dacht ik echt: shit, ik doe zo hard m’n best en waarom krijg ik daar niets voor terug? Er zijn gelukkig veel merken die kijken naar je creativiteit in plaats van je engagement. Dat vind ik heel erg fijn, omdat ik denk dat ik mezelf daarmee kan onderscheiden.’

‘Natuurlijk kijken we allemaal naar elkaar wanneer het draait om mode. Desondanks denk ik dat ik – wat betreft fashion – net zo ben als Butter & Hazel: basic met een twist. Ik houd heel erg van mooie basics, vooral van goede kwaliteit. Omdat ik nauwelijks extreem extravagante outfits draag, heb ik het gevoel dat mensen me echt volgen voor m’n outfits. De kleding is comfortabel en iedereen kan het aan.’

‘Als ik op die manier een rolmodel kan zijn, zou ik dat wel heel graag willen doen’

Met haar prachtige outfitfoto’s is Benthe Liem een voorbeeld voor velen. Jonge meiden laten zich inspireren door sociale media en kijken naar haar op. In het begin was het voor de influencer lastig om te beseffen dat ze een rolmodel is, tegenwoordig is ze zich hier een stuk bewuster van. Dit merkte ze vooral tijdens haar vakantie op Ibiza een aantal weken geleden.

‘Als ik ergens ben en ik krijg een to-go sapje mee in een plastic flesje, dan vind ik dat heel lastig om te posten, maar ook om aan te nemen. Plastic is eigenlijk iets wat niet meer kan. Ik heb daar wel eens reacties op gekregen. Dan denk ik altijd maar: no one is perfect. Ik denk er nu wel steeds meer over na dat ik dit soort dingen niet moet promoten. Ik heb niet het gevoel dat ik een rolmodel ben. Natuurlijk ben ik er wel mee bezig, maar ik ga mezelf geen dingen opleggen of dingen laten.’

‘Body positivity is iets wat me wel heel erg aanspreekt. Ik ben zelf nooit heel skinny geweest en dat zal ik nooit worden. Ik heb gewoon billen en borsten, putjes in m’n benen en onzekerheden. Ik was met Rianne Meijer op Ibiza en zij is heel erg bezig met body positivity. We hadden samen met Isaya Elais een foto gemaakt, met de inmiddels bekende butt squeeze. Zo’n foto posten vind ik dan heel spannend, omdat het totaal niet mijn ding is. Ik kreeg er heel veel positieve reacties op, vooral van andere meiden. Als ik op die manier een rolmodel kan zijn, zou ik dat heel graag willen.’

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

@rianne.meijer made me do it 😂 starting my Ibiza feed with a funny one

Een bericht gedeeld door Benthe Liem (@bentheliem) op

Wanneer je ervoor kiest om carrière te maken als influencer, wordt er veel van je gevraagd. Je moet altijd ‘aan’ staan, deelt veel van je privéleven en dagelijks content posten is noodzakelijk om de top te bereiken. Niet gek dat werk en je persoonlijke leven vaak door elkaar heen lopen…

‘Hoe ik mijn werk en privé gescheiden houd? Ik vind het moeilijker om te omschrijven, dan om het daadwerkelijk te doen. Voor mij gaat het heel natural, omdat ik weet wat ik wil delen met iedereen en wat privé is. Het helpt ook mee dat ik best wel makkelijk ben, ik vind het niet erg om veel te delen. Ik zou nooit delen wanneer ik een keer ruzie heb met Isidoor. Dat gebeurt in iedere relatie, maar dat zal ik nooit uitgebreid in m’n story zetten.’

‘Iedere e-mail beantwoord ik nog zelf, dus er kan wel eens iets verkeerd gaan’

Met haar vriend Isidoor zette ze dameskledingmerk Butter & Hazel op. Eens in de zoveel tijd droppen ze niet seizoensgebonden artikelen. Kleding die je in de winter koopt, kun je doordragen in de zomer en andersom. Daarmee zijn ze een van de weinigen in Nederland.

‘Het is heel grappig, want iedereen vraagt altijd: waar komt die naam vandaan? Nou, die hebben we letterlijk uit onze duim gezogen. We gingen nadenken over woorden en kleuren die we mooi vinden. Toen kwamen we op Butter & Hazel. Het bekt ook lekker, je kunt er veel mee wat betreft letters en woorden. Maar er zit dus geen romantisch verhaal achter, we hebben het echt gewoon zo bedacht.’

‘In het begin was het wel spannend om samen een merk op te zetten, omdat je nooit weet hoe het gaat lopen en hoe de verhoudingen zijn. Bij ons werkt het gelukkig allemaal goed. Ik doe meer de creatieve kant en Isidoor is fotograaf, dus hij doet – naast zijn fulltime job – de fotografie, administratie en denkt ook mee over het creatieve proces. Ons eerste doel is dan ook dat hij daarmee gaat stoppen en zich volledig kan focussen op ons merk. Gelukkig zit dat er aan te komen.’

‘Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd van het ondernemerschap, is dat je niet alles in één keer goed kunt doen. Neem bijvoorbeeld afgelopen winter. We hadden toen een wintercollectie van zes stuks, waarvan vier truien. Dat waren in verhouding veel te veel breisels… Wat betreft klantenservice heb ik ook veel geleerd. Ik beantwoord iedere e-mail nog zelf, dus ik kan best iets verkeerds zeggen of verkeerd oplossen. Dat hoort erbij.’

Inmiddels neemt het aantal fouten steeds verder af en spelen andere zaken een grote rol binnen Butter & Hazel. Duurzaamheid, grootse toekomstplannen en het hebben van inspiratie zijn belangrijk voor het merk.

‘Wanneer ik bezig ben met de designs voor Butter & Hazel kijk ik veel op Pinterest en naar wat ik zelf mis in mijn kast. Neem bijvoorbeeld een mooie jurk. Die kan ik wel vinden, maar niet in de kleur of print die ik wil. Het zijn veelal goede basics waar we onze eigen twist aan geven. De kleding wordt geproduceerd in Italië en Portugal en we maken steeds vaker gebruik van gerecyclede materialen. Maar duurzaam is duur, dus we doen het stapje voor stapje.’

‘Over vijf jaar wil ik graag een office met vier man personeel en het liefst zou ik alleen nog verkopen via onze eigen website. Of misschien wel een winkel openen, dat zou ik ook graag willen. Maar mijn eigen Instagram zou ik niet opgeven voor Butter & Hazel, zelfs niet wanneer het heel groot wordt. Ik vind dat veel te leuk.’

Andere artikelen van Marjolein van de Munt

Blog geschreven door

Marjolein van de Munt

  • 150Artikelen
  • 0reacties

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

@ootdnlofficial